bart-defoort-quintet-inner-waves

Bart Defoort Quintet

Inner Waves

W.E.R.F. – 62:96

*****

Bart Defoort is al sinds de start van het Brusssels Jazz Orchestra in 1993 een vaste waarde in de saxofoonsectie. Hij was ook in 1993 sideman bij de eerste release van het label W.E.R.F., het album KD’s Basement Party van zijn broer Kris. Op datzelfde label bracht hij in 1997 zijn eerste eigen project,Moving, uit en daarna volgden over ruim 20 jaar The Lizard Game (2003),Sharing Stories On Our Journey(2008) en nu Inner Waves. In 2001 nam hij nog samen met Diederik Wissels op het label Igloo RecordsStreams op.

Bart Defoort gaat dus niet over een nacht ijs, neemt heel bewust ruimte en tijd om elk project tot in de puntjes te vervolmaken. Het thema ‘beweging’ is een constante in zijn werk (lees ook het interview in deze editie). Met Inner Waves geeft hij die beweging nog vleugels door de grooves en asymmetrische maatsoorten. En waar eerst live try-outs als kwartet plaatsvonden, voelde Bart Defoort aan dat de unisono lijnen en modale passages in de composities nog aan harmonie zouden winnen door het inbrengen van piano. En die vult Ewout Pierreux perfect in met zijn funky touch. Het maakt de gedroomde kwintetsound compleet. De warme tenorsax van Bart Defoort mengt zich wondermooi met de swingende gitaarklank van Hans Van Oost en groovy accenten van pianist Ewout Pierreux, ondersteund door de geweldige drive van bassist Christophe Devisscher en drummer Toni Vitacollona.

De groove zit er meteen in met opener Late Night Drive (Van Oost schitterend op gitaar) en gaat swingend over in Light Red To Dark Blue, waarna gospel het overneemt in de ballad No More Church (gevoelige toetsen van Ewout). Defoort soleert krachtig mooi en Van Oost vult aan in het swingend lyrische Bright Side (kun je zoals vele andere tunes gelijk meezingen). The Yearning Song vormt een bluesy buitenbeentje met bassist Christophe Devisscher en Ewout Pierreux in een glansrol. Make That Move drijft op een aanstekelijke funky jazzbeat met een straffe Toni Vitacolonna en kleurrijke accenten van sax, gitaar en piano. Met de ballad Too Late To Tell You hou je het niet droog door de ontroerend warme saxstem van Bart Defoort. Heel sereen pikt Christophe Devisscher daar op in, waarna piano en gitaar afronden. Een prachtnummer. Als kers op de taart swingt het voluit in Inner Waves en het album sluit af met een ballad, Still, van de hand van Hans Van Oost.

Inner Waves is een album naar ons hart, alvast een van de beste van 2016!

Bernard Lefèvre

Bart Defoort (ts), Hans Van Oost (g), Ewout Pierreux (p), Christophe Devisscher (cb), Toni Vitacolonna (d)