Andrew Downing Otterville

Andrew Downing
Otterville

Andrew Downing (eigen beheer) – 69:09
***
In deze contreien heeft Downings naam weinig weerklank, maar in thuisbasis Toronto kennen ze hem al langer als een van de meest veelzijdige leden van de muziekgemeenschap. Verrichte hij ooit hand- en spandiensten binnen blues (Kelly Joe Phelps) en folk (Loreena McKennit), met recent ook uitstappen richting Noorse en Turkse folk, dan is de jazz toch zijn grote liefde. Ook daar kiest hij voor een meer op de kamermuziek gerichte aanpak, zoals de freejazz bij het prachtige Lina Allemano Four. Drummer Nick Fraser is ook op deze plaat aanwezig. Op zijn debuut als leider laat Andrew Downing zich weer van een andere kant zien waarbij de bezetting misschien al een tip van de sluier licht. Downing speelt zelf cello, die wordt aangevuld met altsax, vibrafoon, lap steel gitaar, basgitaar en drums, met hier en daar trompet en trombone. Het leidt tot een genereuze greep composities die behendig het slappe koord bewandelen tussen dromerige weidsheid en intimistische puurheid, waarbij de instrumentatie en gezapige stijl herinneringen oproepen aan werk van Bill Frisell en Charlie Haden, en waarbij zelfs de onverwoestbare klassieker Take The ‘A’ Train naadloos opgaat in het geheel. Een verhoogde temperatuur zal je er niet van krijgen, maar Otterville is een elegant visitekaartje dat laat zien dat er binnen een duidelijk afgebakende zone soms heel wat fraaie dingen te vinden zijn. Dat de muziek verdeeld werd over twee schijfjes, zorgt er mee voor dat het fris blijft.
Andrew Downing (clo), Tara Davidson (as), Michael Davidson (vib), Christine Bougie (lap steel), Paul Mathew (elb), Nick Fraser (d), Rebecca Hennessy (t), William Carn (tr)

Datum: maart 06, 2017