Anthony Braxton Quartet – (Santa Cruz) 1993 2nd Set

anthony-braxton-quartet-santa-cruz-1993-2nd-set

Anthony Braxton Quartet
(Santa Cruz) 1993 2nd Set

Hat Hut Records – 69:04
*****
De muziek van Anthony Braxton wordt vaak beschouwd als het summum van de intellectuele uitdaging. Dat ze qua vorm, notatie en instrumentatie vaak zo eigenzinnig is, draagt daar zeker toe bij. Maar los van de concepten, grafische structuren en muzikale denkspelletjes, is het werk van dit icoon iets dat ook getest, verfijnd en verbeterd kan worden in concert. Het Quartet met Crispell, Dresser en Hemingway staat nog altijd te boek als misschien wel het sterkst communicerende uit Braxtons geschiedenis. Met die muzikanten bouwde de meester zo’n onlosmakelijk verbond op, dat stoppen op de piek de enige logische conclusie was. Dubbelalbum (Santa Cruz) 1993, dat lange tijd onvindbaar was, kreeg onlangs een heruitgave, waarvan nu ook het tweede deel beschikbaar is. En het is absoluut een hoogtepunt en misschien zelfs een ideale instapplaat. Evidente kost, dat is het natuurlijk niet. Braxtons muziek is gelaagd tot op het waanzinnige en de grens tussen doorgedreven compositie en improvisatie zorgt steeds opnieuw voor fijnmazig, complex, maar soms ook behoorlijk explosief stuntwerk. De instrumentatie is die van de jazz, maar het spelterrein vloeit over in andere disciplines. Laat er echter geen twijfel over bestaan: dit is geen muzikale masturbatie. Luister geconcentreerd naar deze composities, waarvan enkele uitgegroeid zijn tot klassiekers in ’s mans oeuvre, volg de verstopte richtingaanwijzers en je zal merken hoe soms ook wordt uitgepakt met een haast primitieve kracht (de enthousiaste reacties uit het publiek spreken boekdelen) en een magistraal in de hand gehouden controle en spanning. Elk van de vier muzikanten laat ronduit fantastische dingen horen, maar dit is vooral een weergaloos document van een perfect op elkaar ingespeelde band.
Anthony Braxton (rieten), Marilyn Crispell (p), Mark Dresser (b), Gerry Hemingway (d)