Arild Andersen – The Rose Window

arild-andersen-live-at-the-theater-gutersloh-the-rose-window

Arild Andersen Live at the Theater Gütersloh

The Rose Window

Intuition – 58:47

****

Een livealbum dat bij ons bijzonder in de smaak viel wegens sfeer, compositie, dosering en smaakvol evenwichtig en verrijkend gebruik van elektronische effecten. De titel verwijst naar het roosvenster: rijk geschakeerd aan kleuren en vormen, rond en rustig, vol mogelijkheden binnen zelf bepaalde grenzen. Middeleeuws vakmanschap bijna.  De klanklandschappen die erin thuishoren zijn dromerig maar toch geladen. De overgang naar meer ritmisch beheerste jazz, fijn besneden klankwerk is subtiel. Het erg mooie pianowerk van Helge Lien valt alweer op (net als op zijn vorige cd’s), de melodieuze en steunende baslijnen van Andersen zijn poëtisch maar ook dikwijls krachtig en voorwaarts drijvend. Het subtiele drumwerk – niet eenvoudig bij dit soort jazz – getuigt van inspiratie en inlevingsvermogen: Outhouse illustreert mooi hoe de drummer met deze muziek omgaat. Je hoort er Andersen ook een flink nummertje walking bass neerzetten, waarop de pianist zich heerlijk kan laten gaan. De plaat biedt boeiend luisterwerk, het timbre is zacht, ook bij snelle ritmes, alsof je zweeft tussen het meer landelijke (luister naar de titels: Dreamhorse, Rose Window zelf, Hyperborean) en het stedelijke, gemechaniseerde (Outhouse, Science). De Noorse sfeer is hier duidelijk aanwezig: desolaatheid, eenzaamheid en spanning, klankstoten in het ijle… Andersen merkte in een interview met Jazz Thing op “For me it has always been about the sound of the instrument, very consciously, as I think sound is what you recognize first and foremost, whether in a saxophone player or a bassist.” De man werkte samen met heel wat groten (Kenny Wheeler, Paul Motian, Bill Frisell…) en zeker niet te vergeten met kompaan Noor Jan Garbarek, waar hij grensverleggende muziek mee maakte. Voor dit geregistreerde liveconcert in het theater in Gütersloh (Duitsland)  verzamelde hij – de man is 70 – opzettelijk jonge medemuzikanten. En die combinatie werpt vruchten af. Voeg daaraan toe dat de live-opname briljant geregistreerd is en je hebt een kleinood in huis waar je uren kunt van genieten in alle rust, sereniteit en diepgang. Want dit is prachtige muziek op alle vlakken en fronten. De plaat eindigt met een interview van meer dan zes minuten. Schitterende schijf!

Arild Andersen (b), Helge Lien (p), Gard Nillsen (d).