Bandzilla – BANDZILLA RISES!!!

Bandzilla
BANDZILLA RISES!!!
Bandzilla Records – 68:17
****

Bereid je voor op een traktatie: funk die gensters slaat, een ferme portie soul, een even ferme snuif punkjazz, leuke, bijtend humoristische teksten, ritmische capriolen en dansbare, swingende composities. Vijfentwintig muzikanten, geleid door gitarist Richard Niles, geven er de spreekwoordelijke ferme lap op. Deze jazz-fusiongroep werd oorspronkelijk samengesteld voor Slave To The Rhythm  van Grace Jones. En kijk, daar zijn ze weer met een tweede album. Lees even door het lijstje hieronder en je merkt onmiddellijk dat de band barst van de grote namen. Dat is nog niet noodzakelijk een garantie voor een goede plaat, maar hier gebeurt wél een en ander. Richards heeft samengewerkt met de groten der aarde, en dat heeft hem door alle stijlen doen zwemmen. Pop met McCartney, jazz met Metheny, rock met McDonald, funk met James Brown… en op deze plaat vind je al die invloeden terug. Er wordt ook een duchtig deuntje gezongen op deze schijf, en ook alweer niet door de minsten. Toch vonden we dat de Zappa-invloeden bij momenten nogal doorzichtig wegen op enkele composities, en dat is jammer. Je krijgt het gevoel dat een deel van de originaliteit bij vlagen verdwijnt. Maar de ritmische complexiteit, de gave composities en structuren, het fungehalte van de tunes… het staat allemaal vér boven de middelmaat. Veelzijdigheid, swing, een gedurfde mix van allerlei genres, mooie improvisaties, een sound om je vingers van af te likken: deze plaat heeft het allemaal. Kortom: deze schijf staat garant voor meer dan een uur puur luisterplezier. Dit is de incarnatie van de fusion pur sang. We bedoelen: van zowat alle mogelijke genres. Genieten geblazen!

Kim Chandler, Randy Brecker, Leo Sayer, Baskerville Jones, Lamont Dozier Jr., Julia Zuzanna Sokolowska, Daisy Chute, Paoloa Vera, Richard Niles (voc); Randy Brecker, Nigel Hitchcock, Mark Nightingale, John Thirkell, Steve Hamilton, Clarice Assad, Richard Niles (soloists); John Thirkel (t); Mark Nightingale (tb); Ed Barker, Tini Thomasen, Michael Parlett (s); Barrett Wolfe (b); Ian Palmer (d); Adam Kakplan (f); Kurt Hamernick (perc); James Beauton (vib, mar); Steve Hamilton (kb); The Goal (synth noises); Alexander Niles (p); Richard Niles (g)