Chucho Valdés – Tribute To Irakere-Live In Marciac

chucho-valdes-tribute-to-irakere

Chucho Valdés

Tribute To Irakere-Live In Marciac

JazzVillage/Harmonia Mundi-69:38

*****

Chucho Valdés en zijn Afrocuban Messengers staan borg voor gebalde, rasechte Cubop. Hij verving de groep Irakere door jong bloed met daarin een 5-koppige blazerssectie en twee percussionisten en bovendien gaan alle bandleden vocaal te werk. Vulkanische energie is een feit en de arrangementen zijn vlijmscherp afgestemd op de rijke, strakke Cubaanse ritmiek, die steeds als een spinnenweb de zaligste syncopes te voorschijn tovert binnen elke vorm van compositie. Of het nu een razende mambo is, een bolero of balladieus thema, altijd vinden de Cubanen er wel iets op om hun ritmisch erfgoed er in te stoppen. En hoe! Daarom ligt de nadruk bij dit soort formaties op die ongelooflijk virtuoze alchemie. De helden van de dag zijn dus de zingende, dansende en Batá-spelende Dreiser Durruthy Bombalé, die de Santeria traditie op zijn duimen kent en de drie bata-trommen tegelijk bespeelt op statief, wat afschuwelijk veel vaardigheid en kennis verreist; congaspeler Yaroldy Abreu met zijn vlugge handjes en waanzinnige kracht en drummer Rodney Barreto, die de funk-techniek koppelt aan latin-ritmes. Natuurlijk wordt er door iedereen sterk gepresteerd, maar wegens de niet altijd zo noodzakelijk diepe thematiek, dekt het waanzinnige ritmewonder de lading. Toch zijn er zeer integere momenten, wanneer het macho-feest overgaat in pure rituele sfeerzetting van de zang en batá-drums. Valdés zelf is een ongelooflijk pianist en vakman, al kan hij regelmatig wat gratuit zijn techniek demonstreren, maar, hé, op zijn 73 jaar is en blijft dat: hoedje af! De cd is vergezeld van een dvd van het volledige concert.

Chris Joris

Chucho Valdés (p), Yarody Abreu Robles (perc, voc), Rafael Aguila (as), Rodney Barreto (d, voc), Dreiser Durruthy Bombalé (batas, voc), Ariel Bringuez (ts), Gastón Joya (cb, eb, voc), Manuel Machado (t), Reinaldo Melián (t), Carlos Sarduy (t)