Dave Anderson Blue Innuendo

Dave Anderson

Blue Innuendo

Label 1 – 57:47

****

Op deze schijf laat Anderson zich gaan in een meer bluesy richting. De sfeer op de plaat is helemaal anders dan op Clarity, zijn debuut. En dat komt omdat hij de Hammond B3 heeft toegevoegd aan de bezetting. Maar let op: de bluesy progressies zijn erg mooi en behoorlijk complex, liggen ver van de stereotypie. En dat maakt de plaat nét zo goed. De vier muzikanten bewandelen een weg die geheel eigen is. De killer-sound van Anderson, gecombineerd met het fijne gitaarwerk, ondersteund door een stuwende drummer en bassist maken van dit album een erg aangename schijf. De wisselende tempi, de breaks in de tunes, het melodieuze van de sax- en gitaarlijnen: het blijft in je hoofd hangen na een uurtje luisteren. Moderne, hedendaagse jazz die fris klinkt, toegankelijk is, die je vrolijk maakt. Anderson is duidelijk het beginstadium ontgroeid en weet niet alleen schitterende composities te schrijven, maar hij heeft ook een neus voor arrangementen. Zo krijg je een mix van jazz en blues die heel wat moderne stijlen incorporeert. En dat gespeeld door topmuzikanten. Het album boeit muzikaal heel erg, elke song is meeslepend, traag of uptempo, en luisterplezier is gegarandeerd. En ja, de muzikanten slagen erin je te blijven verwonderen. Ze werken samen, dialogeren, begrijpen elkaar, communiceren… en laten de luisteraar met gemak toe in dat gesprek. Niettegenstaande de klassieke samenstelling heeft deze bezetting heel wat te bieden. De bezieling waarmee de hele cd doorspekt is, werkt aanstekelijk. Erg knap werk!

Dave Anderson (ts, ss), Tom Guarna (g), Pat Bianchi (org), Matt Wilson (d)

Datum: maart 06, 2017