Ernie Watts Quartet – Wheel of Time

ernie-watts-quartet-wheel-of-time

Ernie Watts Quartet

Wheel of Time

Flying Dolphin Records – 59:12

****

Negen tracks, waarvan vier van Watts, één bijdrage van elke muzikant, een tune van Joe Henderson en één van Farrugia. Dit klassieke kwartet speelt al vijftien jaar samen. Het wiel blijft draaien, maar het draait ter plaatse (lees: er zit dynamiek in de statiek) en dat is bijzonder positief. De essentiële muzikale bouwstenen van deze hechte groep zijn nog niet veranderd. De man die de solo blies op Buddy Rich’s Big Swing Face bezit nog altijd de energie en de punch van toen. De jaren hebben alleen maar verrijking en misschien wat matiging, tempering gebracht, wat normaal is en de muziek geenszins aantast. Naast de vier nummers van Watts, waaronder een tribute aan Charlie Haden, vormen de composities van elke muzikant de Latijns-Amerikaanse en bluesy ingrediënten van dit album. De energie stoomt uit de bliksemsnelle, doordringende (uni)sono-solo’s in Henderson’s Inner Urge. Dat nummer zorgt nog altijd voor kippenvel wegens gedrevenheid, forward motion, melodische capaciteiten. Het calypso van Goose Dance van Farrugia zorgt voor tegengewicht en voor de nodige luchtiger afwisseling op deze schijf. The wheel of time turns, but beauty remains vat eigenlijk alles samen: het permanente en het statische, het blijvende en het veranderende. Bovenal is dit een schitterend gespeeld album met rasechte jazzy tunes, meesterlijk geschraagd en gedragen door de saxschouders van Watts die onderweg nog niets van zijn energie verloren is. Integendeel: die wordt alleen maar intenser door te rijpen en te verfijnen. Waw!

Ernie Watts (ts), Christof Saenger (p), Rudi Engel (ac. b), Heinrich Koebberling (d)