Francesco Bearzatti Tinissima 4et – This Machine Kills Fascists

Francesco Bearzatti Tinissima 4ET - This Machine Kills Fascists

CamJazz – 48:08

****

Met ‘This Machine Kills Fascists’ levert de Italiaanse saxofonist Francesco Bearzatti intussen zijn vierde hommageplaat op rij af. Na de Italiaanse communiste Tina Modotti, de zwarte burgerrechtenactivist Malcolm X en pianist Thelonious Monk worden de spotlights deze maal gericht op de Amerikaanse folkartiest Woodie Guthrie. Naast muzikant was deze vooral bekend als een notoire proteststem en een ware volksheld onder de arbeidersklasse in de periode na de Grote Depressie. De titel van de plaat is een knipoog naar een opschrift dat Guthrie op zijn gitaar schreef in de vroege jaren ’40. Dat Bearzatti en co telkens teruggrijpen naar rebelse figuren hoeft niet te verwonderen. De vier musketiers van het Tinissima 4et leerden elkaar zo’n twee decennia terug kennen in de levendige punkscene van Milaan. De punkattitude is dan ook nooit ver weg bij een concert/plaat van deze heerschappen. Toch klinkt deze nieuwe plaat braver dan wat we van hen gewoon zijn. De plotse tempowisselingen en vinnige distortion-explosies werden grotendeels achterwege gelaten en het melancholische karakter, dat altijd wel al in de muziek van Bearzatti doordrongen zat, is nu volop op de voorgrond geplaatst. Hiermee laat het Bearzatti Tinissima 4et zijn zachtste kant zien en die smaakt eigenlijk naar meer. Benieuwd wat de toekomst nog zal brengen, maar deze plaat is alvast een must om in huis te halen!

Benny Claeysier

Francesco Bearzatti (s), Giovanni Falzone (t), Danilo Gallo (el. bass), Zeno De Rossi (d), Petra Magoni ( guest vocals)

Datum: maart 14, 2016