Free Radicals – OUTSIDE THE COMFORT ZONE

Free Radicals – Outside The Comfort Zone

Eigen Beheer

In Amerika is het niet al Tump-ism dat de klok slaat. Los van het feit dat de grote leider elke dag een extra stukje geloofwaardigheid verliest, is er in Amerika een sterke communauteit die de vinger op de wonde legt. Free Radicals doen dat met vrolijke instrumentale en dansbare muziek. De vijfkoppige blazerssectie toetert lustig op New Orleans-, Zuid-Amerikaanse- en Caraïbische ritmes. Elk van hun cd’s heeft een thema en na profetische waarschuwingen voor de oorlog in Irak en het nationalisme van Trump, willen ze ons nu wijzen op een groeiende onverschilligheid waarbij een witte elite het hoofd wegdraait voor gebeurtenissen waar een loopje wordt genomen met de mensenrechten. Alhoewel ze ver van de soms bizarre esbattementen van Sun Ra blijven, waart zijn geest toch rond in deze muziek. Ook hij durfde wel eens gewoon lekker swingen, dansbaar en energiek. Het is dan wellicht ook geen toeval dat vibrafonist Damon Choice als ex-sideman van Sun Ra een gastrol krijgt toebedeeld. Dat ze ook buiten de lijntjes durven kleuren horen we dan weer in een militant klinkend nummer zoals Screaming of in het schrapende Audacity of Drones. De boodschap zit trouwens verscholen in de titels van deze drieëntwintig swingende miniaturen tellende plaat met voldoende variatie om het interessant houden.

Jason Jackson (as), Aaron Varnell (ts), Pete Sullivan (bars), Matt Serice (t) (keyb), Tom VandenBoom (tb), Jacob Breier (b), Al Bear (g), Nick Cooper (d) (perc) (clav), Nick Gonzalez (sousaphone) + grote lijst van gasten.

Datum: oktober 24, 2017