Gluck/Hart/Henderson/Sullivan – Infinite Spirit

bobgluck_infinitespirit_allaboutjazz_ka

Bob Gluck / Billy Hart / Eddie Henderson / Christopher Dean Sullivan
Infinite Spirit – Revisiting Music Of The Mwandishi Band

FMR Records – 63:20
***
Het einde van het legendarische Second Quintet en de daarmee samenvallende stilistische koerswijziging van Miles Davis aan het einde van de jaren 60, zorgde er voor dat ook Herbie Hancock andere wegen insloeg. Tussen de periode bij Miles en doorbraakplaat Head Hunters (1973) verkende hij met de Mwandishi band de zone tussen jazz, funk, elektronica en hedendaagse muziek op een manier die jaren later pas echt op waarde geschat werd. Pianist Bob Gluck en bassist Christopher Dean Sullivan wilden de muziek van dat grensverleggende sextet in de kijker zetten, en gingen daarvoor een samenwerking aan met oorspronkelijke bandleden Eddie Henderson en Billy Hart. Op Infinite Spirit duiken ze in debuutalbum Mwandishi (1971), maar vooral Crossings (1972), aangevuld met twee eigen stukken. Om het verschil tussen deze invullingen en de oorspronkelijke uitvoeringen te horen, volstaat het om de twee versies van Sleeping Giant na elkaar te beluisteren. Het origineel is ruwer en gedrevener, nauwer verwant aan rauwe funk, maar die muzikaliteit zit er wel nog in. De intussen vijfenzeventigjarige Billy Hart beschikt nog altijd over een markante intuïtie en controle, en de combinatie met Glucks elektronica werkt prima, ook al is die anno 2016 niet meer zo grensverleggend. In You’ll Know When You Get There duikt het kwartet in een donkere koortsdroom met grommende bassen en spirituele vibe, terwijl andere bewerkingen, waarin een sleutelrol weggelegd is voor Hendersons elegante spel, verwant zijn aan Miles ten tijde van In A Silent Way. Grote verrassingen bevat Infinite Spirit niet, maar het is wel een knappe ode aan een onderschat hoofdstuk uit de jazz.
Bob Gluck (p, elec), Eddie Henderson (t), Christopher Dean Sullivan (b), Billy Hart (d)