Henri Texier – Dakota Mab – Live at theater Gütersloh

henri-texier-dakota-mab

Henri Texier

Dakota Mab – Live at theater Gütersloh

Intuition – 70:51

****

De titels van de tunes (Hopi, Dakota Mab, Navajo Dream…) laten al vermoeden waar Texier zijn inspiratie haalde en welk gedachtengoed er in zijn hoofd speelde bij het componeren. De tracks zijn opgedragen aan alle Indianenstammen in Amerika (“We had French Indians in America” zegt hij ergens in zijn commentaar). Texiers muzikanten bewerken en kneden de thema’s tot het echte jazzstructuren worden die toelaten te improviseren en hun eigen gang te gaan. Swing, kracht (luister naar die prachtige ritmewisselingen in Mic Mac), intimiteit, melodische sterkte zijn perfect in balans. François Corneloup draagt met zijn baritonsax de diepere melodische lijnen, en dat geeft dan weer vrij spel aan Henri’s zoon, Sébastien, om zijn kundigheid op de altsax en de klarinet in de hogere regionen uit te werken. Louis Moutin levert stuwend drumwerk (luister naar de solo op ô Elvin), en de immer boeiende baslijnen (melodie, ritme, structuur) van Texier zelf alleen al zijn de moeite waard. Zijn knorrende contrabas drijft de muzikanten naar elkaar toe, ondersteunt waar nodig, domineert op een passende manier, maar blijft altijd muzikaal en perfect gedoseerd. Deze man heeft trouwens niets meer te bewijzen, en met dit werkstuk levert hij zijn zoveelste schitterende album af. Geworteld in de Amerikaanse cultuur, vormgegeven door schitterende muzikanten die elkaar perfect aanvoelen en begrijpen, swingt deze plaat de pannen van het dak en laat ze je mijmeren bij valavond. Geen moment van verveling te bespeuren op deze live-cd. Dit concert had negen dagen na de aanslagen in Parijs plaats (13 november 2015-nvdr). Vandaar de nadruk op hoop en uiteraard het toegevoegde interview met Texier als track 8. De integriteit en de compositorische structuur worden daar blijkbaar alleen maar sterker door. Dit is een erg muzikale, swingende plaat die ook heel wat intieme en sfeer scheppende momenten bevat. Een érg geslaagd album!

Henri Texier (b); Sébastien Texier (as, kl);Francois Corneloup  (bs); Louis Moutin (d)