Jack DeJohnette – In Movement

jack-dejohnette-in-movement

Jack DeJohnette

In Movement

ECM – 54:25

****

Na een carrière van vijf decennia waarin hij zowat alle watertjes doorzwom en met elke grote jazzcat samenspeelde laat DeJohnette zich op deze cd horen met zijn peetzoon Matthew Garrison. Hij kent Ravi Coltrane sinds zijn kinderjaren en benadrukt daarom dat de persoonlijke relaties op deze plaat een rol spelen. DeJohnette speelde trouwens samen met beider vaders (John Coltrane en Jim Garrison). Dit is enerzijds een vernieuwend project (elektronica en muzikale aanpak) maar het verwijst ook naar het verleden. Alabama is een song van John Coltrane, Two Jimmys alludeert op Hendrix en Garrison, Blue in Green zet Miles op de kaart: Serpentine Fire is van Earth, Wind and Fire, Rashied verwijst naar Rashied Ali, de drummer van Coltrane. “We are on a journey and in movement at all times” lezen we op het hoesje, en hiermee is meteen de titel verklaard maar ook het soort muziek dat we hier te horen krijgen. De groep tapt uit een minder voor de hand liggend vaatje, en boekt er een ongelooflijk fijn resultaat mee. Het moet gezegd dat de combinatie van elektronische percussie en elektronische effecten én het gebruik van de piano (DeJohnette studeerde oorspronkelijk piano voor hij aan de drums begon) met de instrumenten een heel eigen sfeer creëert. Fris, vernieuwend, jong, dynamisch en hedendaags zonder overdrijving. Maat en dosering blijven het halen van exhibitionisme – en dat is hoe het hoort. De muziek klinkt erg uitgepuurd en bemeten, en tegelijkertijd is hij toch van een spontaneïteit die een hoog niveau etaleert. Wij waren erg bekoord door het werk van deze drie muzikanten waarvan hun samengelegde talent meer is dan alleen maar de som van de delen. Een fantastisch album!

Jack DeJohnette (d, p, electronic perc), Ravi Coltrane (ts, ss, sopranino saxes), Matthew Garrison (el b, b, electronics)