Jef Neve – SPIRIT CONTROL

Jef Neve
SPIRIT CONTROL
Universal – 49:44
****

Jef Neve heeft sinds zijn debuut in 2003 al een indrukwekkende en gevarieerde discografie opgebouwd. Van jazztrio tot klassiek, van samenwerking met vocalisten tot side-man, van solo piano tot Spirit Control … Op deze Spirit Control zet Neve ons nog maar eens op een ander been met twaalf verrassende stukken variërend tussen anderhalve en zes minuten, elk met een filmische geladenheid, briljant pianowerk, gecombineerd met een orkest bestaande uit een ritmesectie, negen strijkers en een zevenkoppige blazerssectie. Naast Neve zijn de solisten op respectievelijk telkens één nummer Sam Sparro (zang), Teus Nobel (trompet) en Amber Docters van Leeuwen (cello). In een briljant samenspel tussen orkest en solisten voert de muziek ons mee in een wervelende reis die muzikaal slingert tussen jazz en klassiek, maar toch harmonisch alles consolideert. De hoofdtoon is eerder zwaarmoedig en dramatisch, maar spreekt enorm tot de verbeelding. Neve is niet in één gaatje te vangen en gaat resoluut zijn eigen weg. Zijn klassieke achtergrond kan hij minder en minder verloochenen, maar wie met muziek overweg kan die niet onmiddellijk in één hokje past, zal hier met volle teugen van genieten. Spirit Control is ook uitgebracht op vinyl, maar bevat in dat formaat – wellicht om economische redenen – slechts acht nummers. Een dubbel- of anderhalve lp ware hier wellicht een betere optie geweest.

Jef Neve (p), ritmesectie, strijkerssectie, blazerssectie, Sam Sparo (voc op 1 nr), Teus Nobel (tp op 2 nrs), AmberDocters van leeuwen (cello op 1 nr)