John Ghost – For A Year They Slept

john-ghost-for-a-year-they-slept-cover

John Ghost
For A Year They Slept
Consouling Agency – xx:xx
***

Met zo’n bandnaam en albumtitel roep je meteen heel wat suggesties op. En die krijgen ook een invulling. Niet enkel via een handvol songtitels die ook aan die hints gekoppeld worden, maar ook door composities (het merendeel van gitarist Jo De Geest) die behendig balanceren op de grens tussen enerzijds het dromerige, het repetitieve en het spelen met textuur, en anderzijds de wakkere tegenhanger: de uithoek van ritme, energie en souplesse. Het is een spreidstand die de band verschillende keren herhaalt. Soms door resoluut voor een kamp te kiezen, maar net zo vaak door de twee bij elkaar te brengen in stukken die hechte passages, harmonieën en strakke wendingen in evenwicht houden met abstractie, geluidsverkenning en herhaling. “Period Of REM” pakt zo uit met vloeiende bewegingen van rietblazer Rob Banken, knap vlechtwerk van toetsen en vibrafoon, en vief geknetter van de ritmesectie, maar ook met galmende ambienttexturen. Dan valt op hoe knap dit sextet de muziek in elkaar gestopt heeft, hoe naadloos de ritmesectie op elkaar inpikt, hoe zelfs in de meer atmosferische en open momenten gewerkt wordt met dosering en kleur. Vandaar dat ze ook zo graag werken met repetitieve en cyclische patronen, waardoor ze soms meer hebben met een combinatie van hedendaagse muziek en Tortoise, dan met klassieke jazz. Maar ook dat is eigenlijk jazz. Tenminste, op voorwaarde dat je dat begrip niet hanteert als een nauw afgebakend begrip, als een vastgelegde ‘stijl’. For A Year They Slept is een afwisselend bedwelmende, dromerige, groovende toevoeging aan een nieuwe golf van Belgische jazztalent, die duidelijk nog niet op droog zaad zit.

Rob Banken (rieten), Wim Segers (vib),  Jo De Geest (g, comp), Karel Cuelenaere (key), Lieven Van Pee (b), Elias Devoldere (d)