Logan Richardson – Shift

logan-richardson-shift

Logan Richardson

Shift

Blue Note Records – 59:42

*****

De 36-jarige altsaxofonist Logan Richardson uit Kansas City trok in augustus 2001 naar New York, waar hij aan de New School University studeerde met als docenten o.a. Greg Tardy en Billy Hart. In 2007 kwam zijn eerste eigen plaat, Cerebral Flow, uit op Fresh Sound. Met Next Collective schaart hij zich bij andere rijzende sterren Gerald Clayton en Christian Scott, waarmee hij ook geregeld optreedt. Nu debuteert hij op Blue Note met een ‘star’ band. Als Pat Metheny en Jason Moran zich als sidemen lenen, dan moet je toch wat in je mars hebben. Dat bewijs levert Logan Richardson met knap eigen werk op eentje na (Locked Out Of Heaven van Bruno Mars). Bij zijn enige optreden in België rond de Shift-tournee in de Hnita Jazz Club (Heist-op-den-Berg) vertrouwde hij ons toe, dat hij Pat Metheny vroeg voor slechts enkele nummers, maar dat Pat er op stond het hele album of helemaal niets mee op te nemen. Dat Metheny en de andere bandleden van deze plaat er in Hnita niet bij waren, had alles te maken met ieders agenda, maar hij hoopt tegen 2018 toch live met hen te kunnen uitpakken. Overigens moet gezegd dat hij met zijn bezielde altsax in een uitverkochte Hnita met een straffe band, waarin o.a. de fantastische gitarist Nir Felder en de Britse pianist John Escreet non-stop het publiek verblufte. Memorabel best of 2016 concert! Op dit album Shift versmelten de intens expressieve soli van Logan Richardson perfect met Pat Metheny’s onmiskenbare sound. Jason Moran, zowel op piano als fender, en een uitstekende ritmesectie (Nasheet Waits!) bepalen mee het topniveau. De uiteindelijke verdienste gaat naar de sterke verhaallijn en betoverend indringende altsax van Logan Richardson. Adembenemend!

De Japanse uitgave biedt twee knappe bonustracks (totale duur: 73:01).

Bernard Lefèvre

Logan Richardson (as), Pat Metheny (g), Jason Moran (p, frh), Harish Raghavan (b), Nasheet Waits (d)