Manu Katché – Unstatic

manu-katche-unstatic

Manu Katché

Unstatic

Stilletto Productions – 50:43

****

Katché werkt met de gekende bezetting van de vorige cd’s, maar vult die aan met een bassiste, die zich in het eerste nummer al mag laten horen en de vreugdevolle toon zet, een trombonist waardoor het koper prominenter aanwezig is en percussie. Dat laatste geeft meer mogelijkheden wat betreft Latijns-Amerikaanse accenten. Het eerste nummer is daar trouwens al een voorbeeld van. Katché – die we kennen van Sting en Peter Gabriel – beweert zelf: “jazz is de moderne rock”. Daarmee bedoelt hij: in de rock is er geen vrijheid meer, die moet je nu in de jazz gaan zoeken. Alle nummers zijn van zijn hand, klinken erg melodisch en toegankelijk, maar hebben een leuke jazzy en swingende kant. Daarbij is het meegenomen dat de tracks bijna in elkaars verlengde liggen, zonder saai te worden. Ze verglijden als het ware zachtjes in elkaar. Daardoor klinkt dit album erg homogeen. Katché verweeft ook de sound van de jaren 70 in zijn tracks. De pianist gebruikt hier en daar een wurlitzer. Dit is een zeer aangename schijf, bedrieglijk eenvoudig, toegankelijk, de tunes blijven in je hoofd hangen. Het nu eens subtiele, dan weer stevig en ondersteunend drumwerk van Katché zijn daar niet vreemd aan. Zijn muzikanten werken beheerst, ingetogen bijna, maar toch precies op elkaar inspelend. Het klinkt allemaal zeer gecomponeerd en àf, zonder al te veel gestroomlijnd te zijn. Niveau!

Manu Katché (d, voc); Jim (James) Watson (p); Tore Brunborg (s); Luca Aquino (t); Ellen Andrea Wang (b); Nils Langren (tb); Abraham Rodriguez Mansfarroll, Joel Hierrezuelo Balart, Inor Esteban Solotongo Zapata (perc)