Mark Solborg & Herb Robertson – Tuesday Prayers

mark-solborg-herb-robertson-tuesday-prayers

Mark Solborg & Herb Robertson
Tuesday Prayers

ILK – 41:41
****
Geen idee wat er de oorzaak van is, maar het lijkt wel alsof trompettist Herb Robertson de voorbije jaren steeds verder uit het epicentrum van de geïmproviseerde muziek getrokken wordt. Was de man in de jaren tachtig en negentig regelmatig te horen in het bijzijn van goed volk aan beide zijden van de Atlantische Oceaan, dan is hij het voorbije decennium uitgegroeid tot een speler die vooral te horen is op kleine labels uit Polen, Japan en Denemarken. Daar is niks mis mee, maar zo lijkt het alsof de wereld Robertson een beetje vergeten is, en dat is zonde. Deze tweede duoplaat met de Deens-Argentijnse gitarist Mark Solborg (de eerste werd uitgebracht in 2008) zet dat nog eens in de verf. Kort nadat de twee een paar concerten gespeeld hadden op de festivals van Kongsberg en Kopenhagen, trokken ze naar Koncertkirken, een oude kerk in het centrum van Kopenhagen, voor een avondperformance. Tuesday Prayers geeft een goed beeld van wat er die dinsdagavond te horen viel. Het gaat van start met twee ‘preparations’, opgenomen terwijl de muzikanten zich opwarmden voor het concert, en vervolgens volgt het concert. Dat bewandelt voortdurend de grens tussen intimiteit en expressie, ingetogen dialoog en onaffe statements. Het is geen vanzelfsprekend luistervoer (en daardoor is het misschien maar goed dat het erop zit na goed veertig minuten), maar de interactie is zo verfijnd en ongedwongen, dat je als luisteraar deelgenoot wordt van een innig verbond. Robertson start met een fluitje en laat je vervolgens alle hoeken van die galmruimte zien met een schier eindeloos arsenaal aan technieken, die Solborg op zijn manier steeds weet te counteren. Het ene moment wat wringend en schurend, en dan plots met een bloedmooie verhevenheid.
Mark Solborg (g, devices), Herb Robertson (t, penny whistle, preparations)