Nik Bärtsch’s Mobile – Continuum

nik-bartschs-mobile-continuum

Nik Bärtsch’s Mobile
Continuum

ECM Records – 68:23
****
In  eigen land hebben de albums en performances van de Zwitserse pianist Nik Bärtsch intussen mythische proporties aangenomen. Hoewel Ronin momenteel zijn meest in de kijker lopende project is, was het ooit ontstaan uit moederband Mobile, waarmee de man op akoestisch terrein blijft. Die band werd bijna twintig jaar geleden opgericht, maar dat leverde nog maar twee albums op, die intussen meer dan tien jaar oud zijn. De titel van debuut Ritual Groove Music geeft meteen de essentie mee. Door middel van piano, basklarinet (of contrabasklarinet) en twee percussionisten, werkt Bärtsch aan een minimale en ritualistische muziek die nauw verwant is aan de traditionele esthetiek van zijn geliefde Japan. Het is muziek die niks te maken heeft met de Amerikaanse jazzroots. Blues en swing (net als traditionele solo’s, schema’s en interactie) zijn hier compleet afwezig, al slaagt hij er wel in om het een ritmische en cumulatieve cadans te geven die onvermijdelijk aanzet tot lichamelijke reacties. Op zijn meest dwingend, zoals in opener Modul 29_14, Modul 18 of Modul 4, vinden Bärtsch & co. een machtig evenwicht van minimalisme, jazz, rite, moderne compositie en kale funk, waarin klarinettist Sha een centrale rol te vervullen heeft. Door zijn ultra-ritmische aanpak krijgt de muziek een roterende stuwing die paradoxaal genoeg zowel organisch als mechanisch aanvoelt. Bijna als repetitieve elektronische muziek. De toevoeging van een strijkkwintet in een paar composities doet de muziek wat minder streng (en meer filmisch) klinken, maar uiteindelijk blijft dit vooral een band die mikt op zuivere hypnose en speelt met een ijzeren discipline (die in het verleden al uitgewerkt werd in urenlange marathons). En dat klinkt behoorlijk indrukwekkend, ook al is het vermoedelijk geen voer voor de gemiddelde jazzliefhebber.

Nik Bärtsch (p), Sha (bkl, cbkl), Kaspar Rast (d, perc), Nicolas Stocker (d, perc), Etienne Abelin (v), Ola Sendecki (v), David Schnee (av), Solme Hong (clo), Ambrosius Huber (clo)