Octurn/The Tibetan Monks Of Gyuto – Tantric College

octurn-the-tibetan-monks-of-gyuto

Octurn/The Tibetan Monks Of Gyuto

Tantric College

Onze Heures Onze

120:01 – ****

Het vervolg op ‘Kailash’ (2012). Bo Van der Werf zocht opnieuw de Tibetaanse monniken op waarmee hij een aantal jaar geleden al samenwerkte. Dit keer waren zijn metgezellen Jozef Dumoulin, Fabian Fiorini en Dré Pallemaerts. De vier westerlingen verdiepten zich wederom in de lokale (muziek)cultuur en maakten ter plaatse opnamen samen met de kloosterlingen. Geen overdubs of studiocollages dus, met uitzondering van de akoestische piano wegens onmogelijk deze de berg op te sjouwen. De typische basklanken van de specifieke keelzang worden nergens gemanipuleerd. Rond dit unieke sonore universum weeft het kwartet een ingenieus en uiterst subtiel cocon zodat de eigenheid niet verstoord of verwoest wordt. De vier doen dit door langzaam spaarzame noten aan elkaar te rijgen. Afwisselend bepalen ze de kleur en de richting. Op die manier wordt het oorspronkelijke mystieke aura van de hypnotische rituelen bewaard. Zelfs de subtiele elektronische effecten van Dumoulin vormen een perfecte aanvulling. In een aantal nummers bleef de zang achterwege maar dit betekent nooit een koerswijziging naar meer profane werelden. Over gans de lijn blijft het een ver doorgedreven en hybride symbiose van twee extremen die hier leidt tot een trance-effect gebaseerd op sfeer en niet op ritme. Op YouTube kan je al een trailer zien van de film die eind dit jaar rond dit project verschijnt (https://www.youtube.com/watch?v=7JDEk36HU2M). Later meer over dit zeer bijzondere project.
Georges Tonla Briquet

Bo Van der Werf (bs, ewi), Jozef Dumoulin (kb, p), Fabian Fiorini (p), Dré Pallemaerts (d) + The Tibetan Monks Of Gyuto (voc).