Phil’s Music Laboratory – REPETITIVE MIND

Review Phil’s Music Laboratory - REPETITIVE MIND

P-RECORDS

Dit tweede album van het labo heeft een duidelijk oogmerk: het zit vol verwijzingen naar onze moderne maatschappij. Die is gekenmerkt door de kloof tussen arm en rijk, milieuproblematiek, empathie, vluchtelingen, omgaan met vreemde culturen… Een antwoord op vragen wordt hier uiteraard niet gegeven, maar muzikaal wordt die dagelijkse wirwar van emoties wél geëvoceerd. De pianist – van Duitse oorsprong, hij woont in Amsterdam – daagt de bandleden uit. Dat resulteert in puntige, nerveuze ritmes waartegen de blazers soleren, of er enig weerwerk tegen bieden. Ritmische variaties zijn legio, Rüttger strooit zijn thema’s in het rond, ze liggen te grabbel voor zijn medemuzikanten, ze kunnen er hun ding mee doen. En ja hoor: het labo werkt. De chemie komt al van in het eerste nummer op dreef. Deze schijf zit vol verrassingen, tegen elkaar opbotsende ijsschotsen, flarden klank, harmonisch toch altijd weer in de plooi vallend. Op die manier krijgen de muzikanten enorm veel opening voor eigen solowerk. Het geheel wordt uiteindelijk meer dan de som van de delen, en dat is mooi. Als je de titels leest, Rage, Ambiguous Times… dan snap je wel dat de muziek dikwijls een getormenteerde sfeer brengt. En toch: altijd weer eindigt het op een zucht van verlichting omdat op die manier nieuwe perspectieven worden geopend en de muzikale rijkdom gewoon als een tapijt voor je voeten wordt opengerold. Schitterend!

Philipp Rüttgers (p, composition), Allison Philips (t), Miguel Boelens (as, ss), Nils van Haften (ts, basklarinet), Kobi Arditi (tb), Tobias Nijboer (b), Felix Schlarmann (d)

Datum: maart 16, 2018