Pieter Fannes en Yann Bagot – LIVE. JAZZCONCERTEN OP PAPIER

Pieter Fannes en Yann Bagot

LIVE. JAZZCONCERTEN OP PAPIER

Uitgeverij Bries

Kan je muziek niet alleen horen maar ook zien? Tekenaars Pieter Fannes (BE) en Yann Bagot (FR) gaan met verve de uitdaging aan. Misschien zag u ze al aan het werk tijdens Jazz Middelheim, Gent Jazz of recent nog op het Brussels Jazz Festival. Met pen, papier en Oost-Indische inkt leggen deze zelfverklaarde goedaardige parasieten er al jaren de energie van liveconcerten vast. Het resultaat vindt u nu verzameld in Live. Jazzconcerten op papier, een verzorgde uitgave van Bries die naast een overzicht ook een pakkende ode aan de improvisatie werd. In de eerste plaats zien we een rist aan grote solisten als Archie Shepp, Herbie Hancock en Evan Parker de revue passeren, maar we leven ook mee met de tekenaar die opgewonden op zijn stoeltje een veeg maakt, een lijn te ver doortrekt, een potje inkt omver kiepert en dan sneller dan het weinige licht dat op zijn blad valt verder moet. In een dubbelinterview achteraan het boek leren we hoe Fannes en Bagot zichzelf continu uitdagen door eens alles met links te tekenen of een heel andere stijl te hanteren. Ze willen verrast worden, door de muzikanten en zichzelf. Niet voor niets citeren ze Joshua Redman: ‘If I knew what it was going to look like, I wouldn’t be so excited to be a part of it.’ Het is één van de vele jazzquotes die dit broeierige boek vol momentopnames nog meer tot leven brengen. Voor wie even wil bekomen van het festival zijn er de bijdragen van Georges Tonla Briquet, Matthieu Jouan, Gary Peters, Guy Peters en Michel Doneda. Eén voor één rijke reflecties over instant composing, het moment grijpen of het belang van onbekend terrein te verkennen. Wij zouden dan ook zeggen: krijg dit boek te pakken en smijt u!

Jordi De Beule

Datum: maart 05, 2018