Punk Kong – Lonely Cedar

punk-kong-lonely-cedar

Punk Kong

Lonely Cedar

Mr.Nakayasi – 37:57

****

Griekse muzikanten die het traditionele rebetika-repertoire brengen, zijn er genoeg in ons land. Gitarist Giotis Damianidis moet echter zowat de enige zijn die actief is in de schemergebieden tussen improvisatie en jazz. In zijn thuisland bestaat er nochtans een heel boeiende scene op dat gebied met iemand als Sakis Papadimitriou voorop. Damianidis belandde in 2007 in Brussel na anderhalf jaar studie in Nederland. En aangezien hij evenmin een afkeer had van afrobeat vond hij al snel een vaste stek hier. Naast de Afrikaanse connectie (de Brusselse Matonge-wijk) raakte hij in contact met gelijkgestemde zielen als Grégoire Tirtiaux en João Lobo. Improvisatie is het sleutelwoord in zijn muziek maar dan wel ingebed in vooraf uitgetekende structuren. Er is een plan en er zijn vrijheden. Deze dualiteit levert een aantal uiterst sterke passages op. Zoals de openingstrack waarbij alle groepsleden al keuvelend een voor een binnenwandelen. Om vervolgens samen explosief uit de bocht te gaan, waarbij het lijkt dat Damianidis Jimi Hendrix zijn Star Spangled Banner als voorbeeld neemt. Zo gaat het verder, twee plaatkanten en zes nummers in totaal. Tussen de werken van Ruben Machtelinckx en Oba Loba (de groep rond João Lobo) met een snuifje Elliott Sharp. En met een politiek en sociaal geladen achtergrond (de plaat is opgedragen aan alle vluchtelingen ter wereld). Waarom in het buitenland zoeken wat we hier al hebben?

Georges Tonla Briquet

Grégoire Tirtiaux (as,bs), Viktor Perdieus (ts), Ruben Verbruggen (bs), João Lobo (d), Giotis Damianidis (g)