Quincy Jones – THE CINEMA OF QUINCY JONES

Quincy Jones
THE CINEMA OF QUINCY JONES
Decca Records – 6 cd
****

In deze mooi uitgegeven cd-box met zes exemplaren vind je de opnames van de filmmuziek die Jones schreef. De reeks start met de score van The Pawnbroker in 1964 en loopt tot The Getaway uit 1972. Tussenin vind je de muziek van o.a. The Slender Thread, In The Heat Of The Night, The Italian Job, in totaal van een elftal producties. In het bijhorende boekje vind je heel veel informatie over de ontstaansgeschiedenis van al dat fraais, en een aantal biografische details die je uit het interview met de meester kan destilleren. Het is uiteraard onmogelijk – en ook niet de bedoeling – om deze cd’s hier uitvoerig te bespreken. Maar het moet gezegd Quincy Jones het schrijven van filmmuziek als een unieke kans zag. En dat hoor je ook. De muziek is doordacht en toch spontaan en zeer mooi gecomponeerd. Wellicht komt dat omdat Jones een klassieke opleiding genoten heeft in Parijs bij Nadia Boulanger. Opvallend is ook dat hij de strijkers voor de “Oude Wereld” hield en de jazzthema’s voor de “Nieuwe Wereld”. De filmmuziek die hij componeerde betekende veel voor Jones, en hij liet hem toe de stap naar de vrijheid te zetten, d.w.z. dat hij ook als persoon meer emancipeerde. Hij schreef tenslotte als een van de eerste zwarten de muziek voor Paramount Productions. De laatste cd bevat Q’s highlights door de man zelf gekozen. En uiteraard is alle muziek gecomponeerd én gedirigeerd door Q. Een aanrader voor liefhebbers van jazzy filmmuziek!

Quincy Jones’ Orchestra: Freddie Hubbard (t); J. J. Johnson (tb), Anthony Ortega (ss); Oliver Nelson (as, ts); Jerry Dodgion (as); don Elliott (vb); Bobby Scott (p); Kenny Burell (g); Tommy Williams (b), Elvin Jones (d); Ed Shaugnessy (perc)