Ralph Towner – MY FOOLISH HEART

Ralph Towner
MY FOOLISH HEART
ECM – 40:26
*****

De titelsong My Foolish Heart  is Towner altijd bijgebleven, en hij wilde die op klassieke gitaar verklanken. Dat heeft hij op dit album prachtig gedaan. Alle overige nummers van deze meester-gitarist op klassieke en twaalfsnarige gitaar zijn van zijn eigen hand. De plaat is een zeer mooie mix geworden van erg rustige, ingetogen en meditatieve, zeer knap gespeelde stukken. Towner beheerst het instrument als geen ander: hij speelt niet zozeer solo’s die begeleid worden, maar de composities bestaan uit reeksen noten en akkoorden die in hun geheel een harmonische melodie vormen. In die zin kun je de werken beluisteren als horizontaal én verticaal harmonisch doordacht, alsof de muziek zonder moeite logischerwijze uit de vingers van Towner rolt. Dit is een schijf die een ingetogen en aandachtige luisterhouding veronderstelt, maar die op geen enkel vlak of front teleurstelt. Met jazz heeft dit alles niets meer te maken – tenzij door de spanningen die hij durft op te wekken (Saunter). Klassiek, Spaanse muziek en folk, en die lichte jazzy toets in het titelnummer, ja. Maar de klank van nylon domineert, afgewisseld met de dunnere, ijlere twaalfsnarige gitaar (Clarion Call, Biding Time) die doet denken aan de beste folkgitaristen. Met deze twaalf werkjes zet Towner een fascinerende prestatie neer: prachtige composities, schitterend uitgevoerd, virtuoos gespeeld. Pure muziek op een puur akoestische manier gebracht, maar recht in het gezicht en overdonderend door zoveel kracht en meesterschap. Twaalf schilderijtjes in noten of tonen: dit mag niemand, en al zeker geen enkele gitarist missen!

Ralph Towner (classical and 12-string g)