Rebirth::Collective – Raincheck

rebirth-collective-300x300

Rebirth::Collective

Raincheck

SoulFactory Records – 46:31

*****

Billie Strayhorn hield er, mogelijk om zijn geaardheid, een low profile op na en was zowat de schaduw van Duke Ellington. Maar wat een ongelooflijk prachtige muziek schreef die bescheiden man en wat mooi dat Dree Peremans en zijn Rebirth::Collective dat terug laten ontdekken. Want zoals Marc Van den Hoof opmerkte bij de cd-voorstelling op Leuven Jazz, was Strayhorn ver zijn tijd vooruit, gaat het om melodisch sterke en uiterst moderne jazz. Leader-trombonist Dree Peremans geeft daar in dit album Raincheck met uitsluitend Strayhorn composities een finishing touch aan. Hij tekent voor ijzersterke arrangementen waarin niet alleen gastgitarist Jesse van Ruller maar ook elk van de leden schittert in uitgekiende soli die nauw aansluiten bij de collectieve interactie. Het album opent en eindigt met klassiekers, respectievelijk Isfahan en Satin Doll, waar ook Ellington aan meeschreef.

Gitarist van Ruller bewijst meteen in Isfahan zijn uitzonderlijke sound naast een knap solerende Wietse Meys op tenorsax. Een schot in de roos! UMMG (Upper Manhattan Medical Group) droeg Strayhorn op aan zijn dokter bij de diagnose van kanker in 1964. Ewout Pierreux bewerkte het nummer met een knappe intro op gitaar (van Ruller) en weerwerk op baritonsax (Bestevaar) en drums (Vitacolonna). In het wondermooie Chelsea Bridge volgen soli op gitaar, contrabas (Machtel) en heel subtiel piano (Pierreux) die versmelten in een fraai klankbeeld. Mijn favoriete track!

Het titelnummer Raincheck schreef Strayhorn op het einde van zijn leven en werd kort na zijn dood door Ellington uitgebracht op het hommage-album …And His Mother Called Him Bill (1967). Jesse van Ruller zet een coole gitaar neer in dit lieflijk lentefris uptempo-nummer. Jo Hermans, samen met de blazers- en niet in het minst de ritmesectie, vallen krachtig in. Het gaat almaar opgaand swingend verder in Johnny Come Lately (arr. Gyuri Spies) met een uitgesproken vurige altsax (Bruno Vansina) en drumvuurwerk (Vitacolonna). Dan volgt de tijdloze ballad Lush Life met warm solowerk van Carlo Nardozza en Jesse van Ruller. Met afsluiter Satin Doll (arr. Wietse Meys) treedt trombonist Dree Peremans op de voorgrond.

Wat een verademing, dit album. De pure jazzliefhebber krijgt hier nog eens swing voor zijn geld, sterk aanbevolen! Ook een pluim voor het artwork (Lien Vandereycken) met een beeldige Strayhorn-hoes van kunstenaar en vogue Rinus Van De Velde.

Bernard Lefèvre

Jo Hermans, Carlo Nardozza (t, bug), Bruno Vansina (as), Wietse Meys (ts), Joppe Bestevaar (bs), Dree Peremans (tb), Ewout Pierreux (p), Jos Machtel (cb), Toni Vitacolonna (d), Jesse van Ruller (g)