Rova Saxophone Quartet, Kyle Bruckmann, Henry Kaiser – STEVE LACY’S SAXOPHONE SPECIAL

Rova Saxophone Quartet, Kyle Bruckmann, Henry Kaiser – Steve Lacy’s Saxophone Special

Clean Feed.

In 1974 creëert Steve Lacy samen met o.a. Evan Parker en Trevor Watts Saxophone Special, een werk dat het resultaat is van instant composing. De opname van het betreffende concert diende als basis om de uitdaging van deze recreatie aan te gaan. Het Rova Saxophone Quartet exploreert vier decades later opnieuw de fratsen van zes muzikanten die in de jaren zeventig totaal spoorden met de sfeer van free-jazz en experiment. In dezelfde bezetting vat het Rova Saxophone Quartet de essentie van de experimentele jazz uit die periode. We denken aan Keith Tippett’s Centipede, Mike Westbrook’ Metropolis en vooral het Jazz Composers Orchestra. Dit is muziek zonder zalvende harmonie, zonder bevrijdende swing en zonder te vatten melodieën. Riffs, klanken, repetitie, uitbarstingen en schijnbaar chaotische instrumentale conversaties zijn de ingrediënten, en toch zijn we hierdoor gecharmeerd. Deze muziek vertelt onmiskenbaar een verhaal dat, eens je je laat meezuigen, een wonderbaarlijk sonoor geheel vormt waarbij het spannend vertoeven is. In tegenstelling tot de originele uitvoering van Lacy is dit een studio opname en dat geeft hoogstens iets minder uitschuivers, maar de interactieve vrije sfeer blijft ongeschonden. Het oorspronkelijke werk bevat vijf stukken, maar hier worden we nog getrakteerd op twee bonus tracks: Clichés en Sidelines van Lacy krijgen ook een nieuwe beurt.

Bruce Ackley (ss), Steve Adams (as, sopranino s), Larry Ochs (ts, sopranino s), Jon Raskin (bs, as, sopranino s), Kyle Bruckman (synth), Henry Kaiser (g).

Datum: november 07, 2017