Sabine Kühlich & Laia Genc – IN YOUR OWN SWEET WAY

Sabine Kühlich & Laia Genc
IN YOUR OWN SWEET WAY
Challenge Records Int. – 68:13
***

Hoeveel liefhebbers zijn de jazz niet ingerold via Dave Brubeck. Take Five was een van die nummers die de weg baanden naar een ruimer publiek. Voor menig jongeling en jongedame in de jaren vijftig en zestig was dit de eerste kennismaking met wat moderne jazz heette. De kamerjazz van Brubeck was voor velen de aanvaardbare kant van die zogenaamd losbandige en vreemde muziek van de zwarten … Dat Brubeck de jongere generatie opnieuw kan aanspreken bewijst alleen maar dat zijn muziek meer is dan de hit Take Five. Dat hebben ook twee jonge Duitse dames begrepen. Sabine Kulich woont vandaag in Aken, maar is opgegroeid in het voormalige Oost-Duitsland waar dit soort muziek lang taboe was. Zij genoot er een vorming als saxofonist en ontdekte na de val van de muur de rijkdom van het westerse jazzrepertoire. Naast haar liefde voor de sax ontwikkelde ze zich ook als – overigens voortreffelijke – zangeres. Sabine Kühlich werd geboren in Keulen en wordt als pianiste onder meer gevormd door John Taylor. Ze hebben elkaar gevonden om een ode te brengen aan de muziek van Brubeck, met z’n tweetjes, piano, altsax en stem. Het is een plaat geworden waarbij de muzikale vaardigheden van de beide dames buiten kijf staat. Dit is een eigenzinnige manier om een idool te eren en dat kunnen we alleen maar toejuichen, het klakkeloos herhalen van wat reeds werd gedaan zou pas flauw zijn. Het resultaat is een mooie intimistische en bij vlagen bijna klassiek aandoende luisterplaat. Maar de dames beschikken ook over een gezonde dosis muzikale humor, iets wat bij live concerten zeker zal bijdragen aan het entertainment gehalte.

Sabine Kühlich (v, as), Laia Genc (p)