Shai Maestro Trio – THE STONE SKIPPER

Shai Maestro Trio
THE STONE SKIPPER
Sound Surveyor Music – 56:33
***1/2

Om misverstanden te voorkomen: ‘The Stone Skipper’ is een prima album van een jonge, Israëlische pianist voor wie de kwalificatie talentvol een eufemisme mag heten. De kanttekening die zo dadelijk komt, is geenszins een ontkenning van de kwaliteiten van Shai Maestro en zijn eveneens excellente kompanen, de Peruviaanse Jorge Roeder op bas en de ook uit Israël afkomstige Ziv Ravitz. Het is bij uitstek jazz van nu, virtuoos zonder dat dit de boventoon voert en zeer verzorgd, zowel ten aanzien van de composities en arrangementen als van de productie. Maestro heeft een weelderige klank en beheerst vele stijlen. In het nummer ‘Stop Motion’ is hij bijvoorbeeld lekker bluesy, maar wisselt dat af klaterende, kristallen stukken die heel, heel, heel in de verte naar de huidige pop en hiphop hinten, iets wat door de vocale gastbijdragen wordt versterkt en die ook grote verhalende kracht hebben, niet dat het filmmuziek is, maar je ziet de beelden er zo bij. Maestro’s melodieën neigen naar het zoete, al is dat mogelijk een kwestie van smaak. Nee, een prima album met dus die ene kanttekening en die betreft de eigenheid. De met zang gedubbelde melodielijnen doen aan Tigran Hamasyan denken, het stuk ‘The Message’ aan Jason Moran en Ambrose Akinmusire. Dan zijn er ook nog vanzelfsprekende echo’s van oudere helden, het is allemaal begrijpelijk en het klinkt goed, maar hopelijk gaat Maestro bij zijn vijfde en zesde en zevende album iets meer naar zichzelf op zoek.
Mischa Andriessen

Shai Maestro (pno, keys), Jorge Roeder (b), Ziv Ravitz (dr). Gasten: Gretchen Parlato (voc), Theo Bleckmann (voc), Neli en Kalina Andreeva (voc)