Spinifex – Maximus

34 Spinifex - Maximus

TryTone – 68:08

***

Naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de groep werd deze plaat gemaakt, na het succes van Hipsters Gone Ballistic. De kern van het kwintet is gebleven, maar de groep is aangevuld met zeven klasse muzikanten van Europese en Amerikaanse origine.  Met die twaalfkoppige bezetting openen zich natuurlijk talrijke perspectieven en die laat Spinifex dan ook niet onbenut. Zowel ritmisch, compositorisch als orkestraal krijgen we meer dynamiek, kleur, energie, improvisatie, ritmewissels, botsingen en breuklijnen die het geheel alleen maar leuker en interessanter maken. Dat alles binnen een vrij typische opbouw: een ritmische lijn wordt vrij lang aangehouden, gevarieerd en tegen het licht gehouden om de sonore en muzikale mogelijkheden te ontdekken. Dat levert meestal vrij opzwepende, energieke gehelen op, brokken sonoriteit die wel even op de maag kunnen blijven liggen. Eigenzinnig, eigenwijs, de monotonie tot op het bot uitbenend, variërend in een gefragmenteerde stijl worden deze ruwe stukken melodisch materiaal op de luisteraar geprojecteerd. Niet direct muziekjes voor in de wagen op weg naar het Zuiden, maar serieus luistervoer om de diepere lagen te ontdekken. De composities en improvisaties zijn knap, het muzikale werk al evenzeer, maar toch zal deze plaat niet naar iedereen zijn weg vinden. Een schijf die bij ons toch een zeer ambivalente indruk achterliet.

Tobias Klein (as, kl), Piotr Damasiewicz / Gijs Levelt (t), Jasper Stadhouders (g), Gonçalo Almeida (b), Philipp Moser (d) als nucleus, aangevuld met een internationaal gezelschap van zeven muzikanten (t, tb, d, ts…)

Datum: maart 14, 2016