logo

The Mulligan-Baker Project – MIXING MEMORY AND DESIRE

The Mulligan-Baker Project
MIXING MEMORY AND DESIRE
Eigen beheer/Toondist – 55:15
***

Toen Gerry Mulligan in 1952 zijn debuut maakte met een kwartet met Chet Baker, maar zonder pianist, was dit een unieke situatie die de solisten extra ruimte gaf of vrij te soleren. Baker en Mulligan speelden afzonderlijk begeleidend voor elkaar. De golvende ritmesectie vormde daarbij een uitstekende basis voor het contrapunt van de twee blazers. Deze unieke sound wist een hele beweging op gang te brengen die gemeenzaam de West-Coast sound wordt genoemd. Dit uit Amsterdam afkomstige kwartet spiegelt zich aan het legendarische combo en speelt ook een aantal nummers van Mulligan en Baker (Live For Lyons, Soft Shoe, Freeway) of door hen vertolkte composities (Lullaby Of The Leaves, Moonlight In Vermont), maar gebruikt deze combinatie ook om eigen stukken te vertolken (Into The Rose Garden, Exchanges, Mixing Memory And Desire, Bypass). Alhoewel The Mulligan-Baker Project zeker en vast verdienstelijk musiceert, missen we waar de band trouw blijft aan het origineel die warmte en rondheid. De bariton sax van Mulligan klonk dieper, ronder en elastischer dan de wat droge sound van JanWillem van der Ham. Ook de trompet van Chet Baker klonk lyrischer dan de kornet van Felicity Provan. Dit hedendaagse kwartet komt het best tot leven als ze zoals in het lange titelnummer of op Bypass hun eigen gang gaan en puur hedendaags gaan klinken met vrije improvisatie. Telkens wanneer dit kwartet het pad verlaat en op eigen inspiratie surft wordt het echt interessant. Plots klopt alles en horen we een heel andere band die bij vlagen bevlogen speelt. Het opnieuw tot leven brengen van legendarische Mulligan kwartet is sowieso een goede zaak en daarvoor verdienen de Nederlanders een pluim. Nu mogen ze nu hun eigen weg gaan want daar ligt hun artistieke toekomst.
Geert Ryssen

Felicity Provan (k), JanWillem van der Ham (bs), Raoul van der Weide (b), George Hadwo (d)

Datum: juni 30, 2017