Trió Kontraszt – FROM DIONYSIAN SOUND SPARKS TO THE SILENCE OF PASSING

Trió Kontraszt – From Dionysian Sound Sparks To The Silence Of Passing

BMC (1 cd – 56:46)

Aan de bandnaam is alvast geen woord gelogen. Het drietal kan klinken als een bombastisch orkest, maar net zo goed een fluisterzachte intimiteit ten toon spreiden. Sommige passages weten ongelofelijk te ontroeren terwijl andere tranen van het lachen oproepen. Totaal extreem en totaal in balans. Spilfiguur in de band is toetsenist Stevan Kovacs Tickmayer. Hij studeerde onder meer bij de klassieke componistenLouis Andriessen en Gyôrgy Kurtag, maar werkte ook met musici uit de jazz en wereldmuziek als Peter Kowald, Fred Firth, Valentin Clastrier en Mihály Dresch. Minder talentvolle geesten zouden in de massaliteit van dergelijke uiterst diverse invloeden ten onder gaan, maar Trió Kontraszt haalt er het beste uit naar boven. Belangrijk daarbij is dat die invloeden in de eerste plaats al ruimschoots zijn verwerkt en geïnternaliseerd, maar daarnaast vooral ook geen doel op zich. De band paart een groot vakmanschap aan een zo mogelijk nog grotere verbeeldingskracht. Toch is dat niet de grootste forte van het trio, dat is namelijk het voelbare plezier waarmee de drie musici op avontuur gaan. Qua geluid is de plaat helemaal van deze tijd, maar de spontaniteit, durf, lol en saamhorigheid waarmee wordt gemusiceerd herinneren aan de beste vrije jazz uit de jaren zestig of de prog rock van een decennium later. Zal er dit jaar nog en betere plaat komen? Het is altijd te hopen maar moeilijk te geloven.

Mischa Andriessen

Stevan Kovacs Tickmayer: pno, prep. Pno, harm, kb, István Grencsó: ts, ss, bkl, fl, Szilvesteszter Miklós: dr, perc

Datum: september 26, 2017