Vijay Iyer & Wadada Leo Smith – A Cosmic Rhythm With Each Stroke

vijay-iyer-wadada-leo-smith-a-cosmic-rhythm-with-each-stroke

Vijay Iyer & Wadada Leo Smith

A Cosmic Rhythm With Each Stroke

ECM/ 67:13

****

Ondertussen al het derde album van Vijay Iyer op het ECM-label, en dit opnieuw in een andere bezetting. Na Mutations (met strijkkwartet) en Break Stuff (met trio) pakt hij nu uit met een duo met zijn vriend, held en leraar Wadada Leo Smith. Deze 75-jarige trompettist speelde aan de zijde van onder meer Anthony Braxton en Henry Threadgill en is een zeer geëngageerde muzikant. Zo was hij in 2013 finalist voor een Pulitzer Prize met zijn magnum opus Ten Freedom Summers over de Amerikaanse Burgerrechtenbeweging. In zijn muziek exploreert hij connecties tussen kleur en ritme, klank en ruimte, textuur en stilte. Ook op dit album hanteert het duo deze werkwijze. Inspiratie vonden ze bij Nasreen Mohamedi, één van de belangrijkste Indische kunstenaars van haar generatie. Na de meditatieve proloog Passage volgt een pakkende zevendelige cyclus, al even abstract en delicaat als het werk van Mohamedi (zoals de fraaie cover). De epiloog van het album is een tribute aan zangeres/activiste Marian Anderson. Op papier mag Iyer dan misschien wel de grote magneet van dit project zijn, we horen hier van begin tot eind een zeer evenwichtig en gelijkgestemd duo. Meer nog, als er één man bovenuit steekt, is dat eerder Smith dan Iyer (zij het sporadisch). Pas in het tweede deel van het album waagt Iyer zich aan vrije, maar voorzichtige, atonaliteit. Meestal laat hij zich van zijn meest intimistische kant horen. Daarbij gaat hij op elektronica en Fender Rhodes al even subtiel te werk als op piano. Het samenspel is intiem en delicaat, je hoort twee muzikanten die elkaar tot in de diepste vezel vertrouwen en zich blootgeven. Meer dan aan elkaar, ook aan de luisteraar. Toegankelijke muziek van een zelden gehoorde verstilde schoonheid.

Pieter Koten

Vijay Iyer (p, keys), Wadada Leo Smith (t)